Inleiding | Etappe 1 | Etappe 2 | Etappe 3 | Etappe 4 | Overzicht | Wandelgeschiedenis
Contact

Etappe 1 : Zaterdag 23 februari 2019
Haarlem, Frans Halsbuurt (thuisadres) - Heemstede, NS station Heemstede-Aerdenhout
Weer : 12°
Afstand : 5,3 km (Topo GPS: 5,8 km)
Startijd : 13:00
Looptijd : 1:06
Pauze : Geen
Eindtijd : 14:06
Gem. snelheid : 4.8 km/u (Topo GPS: 5.3 km/u)
De werkelijke loopsnelheid lag hoger, maar de stadse omgeving brengt de nodige rode voetgangerslichten met zich mee, die in de meeste gevallen maar beter gerespecteerd kunnen worden!
Kml bestand - Dit is de gecorrigeerde afgelegde weg.
13:06 - Haarlem, Schotersingel
52°23"23.81'N 4°38"4.47'O


Bolwerk Haarlem, de grens tussen Haarlem-Noord en de oude stad. Vroeger waren hier de stadsmuren. De voormalige bastions zijn nog goed te herkennen.
 

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bolwerken
13:11 - Haarlem, Kinderhuissingel
52°23"16.56'N 4°37"53.30'O


De Kinderhuissingel verbindt de Schotersingel met de Zijlsingel. Het water gaat naar het zuiden toe over in de Leidsevaart, de voormalige trekvaart naar Leiden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderhuissingel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trekvaart_Haarlem-Leiden
13:17 - Haarlem, Garenkokersvaart
52°23"12.40'N 4°37"27.67'O


De Garenkokersvaart kruist hier de spoorlijn Haarlem-Heemstede. De wijk aan deze kant van het spoor heet Garenkokerkwartier. In deze wijk was tot 1920 een katoenfabriek. Naar het westen eindigt de Garenkokersvaart in de Delft, een in de 14e eeuw gegraven kanaal om het gebied te ontwateren. Naar het oosten komt de Garenkokersvaart uit op de Zijlsingel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Garenkokerskwartier
https://www.schotertuin.nl/oorsprong-schotertuin/de-oude-tijd/
13:25 - Haarlem, Brouwersvaart
52°23"2.38'N 4°37"6.64'O


De Brouwersvaart loopt vanaf de Leidsevaart naar de Brouwerskolk op de rand van de duinen. De vaart ontleent zijn naam aan de vele vroegere Haarlemse brouwerijen die uit deze vaart het water voor hun bier haalden. Voorlopig blijf ik aan de westzijde van het spoor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwersvaart
13:26 - Haarlem, Brouwersvaart, routemarkering LAW 5-2
52°23"1.78'N 4°37"7.65'O


De in de inleiding genoemde Vissersweg (wandelroute Haarlem-Den Haag), die ik in de jaren '80 meerdere keren heb gelopen, is nu onderdeel van de LAW 5-2, maar volgt nog grofweg dezelfde route. 35 jaar geleden liep ik via de Brouwersvaart Haarlem uit (of in, afhankelijk van de looprichting).

https://www.routeyou.com/nl-nl/route/view/4861648/wandelroute/law-5-2-05
13:47 - Haarlem, Kamerlingh Onnesstraat
52°22"8.05'N 4°36"39.08'O


Het Houtvaartkwartier van Haarlem bestaat grotendeels uit lange woonstraten, die evenwijdig lopen aan de spoorbaan Haarlem-Heemstede.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Houtvaartkwartier
13:50 - Haarlem, voorjaar aan het Professor van der Waalspad
52°22"1.76'N 4°36"34.25'O


Ik ben geen natuurkenner, maar de bloemen die hier in het park staan lijken me wat aan de vroege kant dit jaar!

https://www.mooiespreuken.net/weerspreuken-februari/
13:51 - Haarlem, Munterslaan
52°21"59.44'N 4°36"35.67'O


Weer een kruising met het spoor Haarlem-Heemstede. Ik ga hier terug naar de oostkant van de spoorlijn.
13:57 - Heemstede, Leidsevaartweg - Komgrens
52°21"45.75'N 4°36"37.06'O


De eerste "grens" bereikt op mijn route naar Den Haag!
14:03 - Heemstede, NS station Heemstede-Aerdenhout
52°21"34.35'N 4°36"26.30'O


Eindpunt voor vandaag is in zicht!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Heemstede-Aerdenhout
14:06 - Heemstede, NS station Heemstede-Aerdenhout, spoor 1
52°21"35.02'N 4°36"25.00'O


Mijn doel voor vandaag is bereikt! De trein zal me in 5 minuten bijna weer terugbrengen naar mijn beginpunt.
Hoe ging het?
Mijn heupen deden wat pijn en vreemd genoeg ook mijn rechter scheenbeen (pijn in mijn kuiten had me logischer geleken). Niettemin ben ik niet moe, wat me toch wel weer optimistisch maakt over mijn conditie. Het zijn meer de spieren die mij parten spelen dan mijn uithoudingsvermogen.
Een dag later: Mijn benen hebben zich weer helemaal hersteld, ik heb zin in de volgende etappe die heel wat natuurrijker zal zijn!


Etappe 2 >